Missionaire commissie
Verslag bezoek uit Homórdszentmárton
Verslag werkvakantie 2014

Verslag werkvakantie Roemenie

Donderdagmorgen 31 juli vertrokken we met een groep van 12 enthousiaste jongeren richting Boedapest. Na een voorspoedige reis kwamen we ’s avonds aan. De volgende dag hebben we de stad bezocht. Zaterdagochtend vertrokken we richting Homorodszentmarton, waar we na wat vertraging (pech met een autoband) rond elf uur ’s avonds aankwamen.

Zondagmorgen maakte we (opnieuw) kennis met Albert en Reka en de rest van de gemeente. Zondagmiddag bezochten we het dorp en zwommen we voor het eerst in de ‘Homorod’. In de avond hebben we met heel de groep bij Albert en Reka gegeten.

De eerste week zijn we erg actief geweest in het maken van het hek en het uitdelen van voedselpakketten. Het hek van het gastenverblijf was aan vervanging toe. Hiervoor hadden we 400 plankjes en een ijzeren constructie. Twee mannen van de kerk kwamen helpen om het ijzeren frame in elkaar te zetten. Ondertussen werden de 400 planken in de beits gezet. Nadat de boodschappen voor de voedselpakketten gedaan waren, konden ook deze in elkaar gezet worden. Iedere dag werd er hard geklust en ’s middags gingen we in groepjes het dorp in om de voedselpakketten bij de mensen thuis te bezorgen. Ook werden de mensen hierbij gelijk uitgenodigd voor de evangelisatiedienst die we samen met dominee Albert zondagavond zouden organiseren.
Donderdagmiddag was er ook tijd voor een uitje. Samen met Albert en Reka zijn we naar Corund geweest om winkeltjes te bezoeken. Daarna zijn we door gegaan naar Oderheiu, waar we een korte rondleiding hebben gekregen van Albert en daarna tijd hadden voor onszelf.

Zondagavond vond de evangelisatiedienst plaats aan de hand van de voedselpakketten. Het was fijn om te zien hoeveel mensen hier gehoor aan hadden gegeven. Samen hadden we een mooie dienst, waarin wij als Nederlanders ook een grote bijdrage hadden door onder andere liederen te zingen. Na de dienst hebben we koffie gedronken en konden we de mensen begroeten.

Maandag, dinsdag en woensdag stonden in het teken van het afronden van het hek en het kinderwerk. Iedere dag kwamen er meer kinderen genieten van de Bijbelverhalen, het zingen, het spelen en het knutselen. De laatste dag van het kinderwerk hebben we ’s middags met de kinderen geluncht, waarna we als afsluiting een vossenjacht en bingo hadden. Het was jammer dat we dit jaar maar 3 dagen kinderwerk hadden in plaats van vijf. Het is fijn om te merken hoeveel je voor de kinderen kunt betekenen.

Donderdagochtend vertrokken we na een grote schoonmaak weer richting Nederland. Na een tussenstop in Biscke reden we vrijdagochtend weer verder. Helaas werd de reis verhinderd door een ongeval, waardoor we 6 uur lang op vervangend vervoer moesten wachten. Zaterdagmorgen rond half 8 kwamen we uiteindelijk aan bij de Jeugdhaven in Monster. Wij als groep kijken terug op een hele mooie en gezellige werkvakantie! We konden veel betekenen voor onze zustergemeente!

Op de fotopagina zijn de foto's van de werkvakantie te vinden.