Missionaire commissie
Verslag bezoek uit Homórdszentmárton
Verslag werkvakantie 2014

Oost Europa Commissie

Vanuit onze gemeente zijn er al jaren contacten met landen in Oost Europa (o.a. Roemenië en Oekraïne). Deze contacten bestaan uit het onderhouden van een zustergemeente, het organiseren van uitwisselingbezoeken tussen deze gemeenten, maar ook het financieel en materieel ondersteunen van deze contacten. Op dit moment is er intensief contact met de gereformeerde zustergemeente in Homoródszentmárton (centraal Roemenië).

Omdat er sinds begin jaren 90 veel veranderd is in deze landen is ook het werkgebied en de manier van hulp verlenen veranderd. Onze kernactiviteiten bestaan dan ook uit:
  • Contacten met de predikant en gemeente Homoródszentmárton
  • Inzamelen en transporteren van gebruikte kleding
  • Organiseren van een jongeren- en ouderenwerkvakantie (beide worden één keer in de twee jaar georganiseerd)
  • Inzamelen en uitdelen van gevulde schoenendozen voor de kinderen
  • Financieel ondersteunen van de zustergemeente
  • Opzetten en onderhouden van een boerderijproject (dit project is beëindigd, lees hier de brief van de Oost-Europa Commissie)
De OEC Monster valt onder de diaconie van onze kerk. Per jaar zijn twee collecten bestemd voor dit werk in Oost Europa. Verder zijn er heel veel mensen en bedrijven die dit werk financieel mogelijk maken.
Onze commissie bestaat uit zes vrijwilligers en we hebben veel hulp van vrijwilligers met het kleding sorteren.

Verder hebben we als commissie regelmatig contact met de landelijke stichting Hulp Oost Europa (HOE) te Barneveld.

Voor vragen of informatie: Han van Dam (secretaris), 06 - 40 30 40 37, oec@hervormdegemeentemonster.nl

Website Stichting Hulp Oost Europa: www.hulpoosteuropa.nl